Sunday, August 7, 2011

Eye Test

Alhamdulillah, weeken lepas dapat jugak balik rumah in-law buka puasa di sana. Niat awalnya, hari Sabtu nak berbuka puasa di sana, sampai2 saja, MIL suruh buka puasa umah nenek, sebab atuk asyik sebut2 jer.. laeipun, haritu waktu buat makan2 umah nenek sebelum puasa tu, kitorang tak dapat datang. Anyway hari Ahad tu, dapat jugak buka puasa umah in-laws sebelum gerak balik Shah Alam.

Nak cerita..pasal ape nyer.. okay, first, yesterday, Sunday, pergi lah ke MINES untuk beli contact lens yang dah habess.. Jauh kan pergi nak beli contact lens, kenapa.. kat Shah Alam xder ke? Sebenarnyer..waktu awal2 lagi, back in 2007 memang aku sangat suka g kedai spec tu, Sunglasses and Vision World kat Mines. Salah satu sebab ialah customer service dia sangat bagus. Laeipun, masa dia check mata, dia check betul2. Last time aku malas nak pergi Mines, buat spec kat kedai dalam Carrefour Bukit Rimau, baru last year, tapi power macam dah xbetul dah, betul ke time dia check mata? Dia buat eye test gitu2 jek... tak detail pun...


Test card untuk test mata ... hehe

Berbalik pada eye test, nasib baik hari aku pergi, dia punyer senior optometrist ade. Memula niat nak amek colour lenses macam biasa... biasa lah aku sangat suka kaler2 kan... but then after eye test sangat terkejut tengok power... last time aku di perscribe dengan power -5.75(R) dan -6.25(L), sekarang check2, dia cakap dah naik sampai -6.50(R) dan -7.50(L)... ayoyo... pastu dia terangkan yang mata aku makin teruk sebab lapisan paling luar mata dah makin menghilang, so mata cepat kering terutama kalu xpakai contact lens. So dia advice guna extended wear contact lens untuk dapatkan oxygen flow yang bagus. Kang takut mata lagi teruk. Dia jugak advice aku buat eye test every 6 months. Huhu, sedihnyerr... Hati mula terfikir nak kumpul duit buat laser treatment untuk betulkan mata. Xyah pakai spec or contact lens dah.

Nak tak nak... aku terpaksa lupakan colour lenses dan amek yang clear punyer for extended wear. Normal wear walaupun lebih murah, it's not good for long run. Tak apelah... still boleh pakai untuk special occasion kan.. :)

Tapi optometrist tu explain sangat details. Dia cakap if nak lagi bagus pakai yang daily punyer, tapi maintainance sangat tinggi kan kalo nak guna tu, so dia suruh tunggu next month biler new product keluar, lenses yang last for two weeks. One year would only cost around RM400. Kira okay sangat la kan... :D Sebab dia nak aku tahu rasa perbezaan antara daily and montly lense, dia bagi 3 pair daily lense as trial.

Itulah cerita pasal test mata aku. Kena banyak2 makan carrot pas nie.




Untuk berbuka tu, kitorang pergi bazaar ramadhan kat Bangi. Beli Roti John satu, Murtabak Singapura satu (lebih kurang sama ngn yang masuk jalan2 cari makan tu, tapi aku rasa biasa jek, murtabak biasa lagik best), mee bandung muar satu, dan air lai chee kang. Kat umah lak, my MIL dah masak bihun goreng, kari ayam dan pizza. FIL amek bubur lambuk kat masjid. Pastu ada cucur udang lagi. Banyak kan makanan... hehee.. tak apelah sekali-sekala, makan ramai2...

picture credit to mr google

No comments:

Post a Comment