Saturday, July 11, 2009

sehina - hina makhluk


dalam sebuah ceramah. yg agak lucu. tp benar.


seekor anjing kurap, yang kurus kering dan comot, busuk, dan kotor.
melihat bayangnya sendiri ke dlm air. dan merasa rendah diri. hina...
" ya Allah. hinanya aku. sudahlah seekor anjing, kurap, kurus, comot."
anjing itu pon berlalu dgn kekecewaan & terjumpa sekumpulan babi.
ketika itu, anjing itu berasa sungguh terkejut dan bersyukur.
"ya Allah, ada lagi makhluk yg buruk dan hina dr aku."
matanya tak berkelip melihat bertapa hodoh, buruk, dan kotornya babi itu.
anjing tersebut berlalu dgn rasa gembira.

seekor babi terdengar bisikan anjing kurap tersebut dan melihat dirinya.
dia terus melihat kawan - kawan di sekelilingnya dan berasa sedih dan hina.
"buruknya aku. kotor pula tu. hidung pendek, leher pendek, hinanya aku"
babi itu berlalu meninggalkan kumpulan kawan - kawannya kerana kecewa.
ketika berjalan 'seekor diri', babi berasa malu dan terus melarikan diri.
akibat letih, ia berehat di bawah sebuah tmpt yg disangkakan rumah.
dgn kuasa Allah, babi tersebut berada di bawah sebuah surau.

selepas selesai solat berjemaah, babi tersebut terdengar ceramah agama.
ustaz tersebut berkata "sehina - hina makhluk Allah adalah manusia yg
tidak bgn pagi utk menunaikan solat subuh. iaitu lebih hina dr babi"
babi pon mendengar dgn rasa lega dan berkata...
"syukur, ada lagi makhluk yg hina dr aku di bumi ini"

maka... bangunlah weyh solat subuh~!
bangun aqilah bangun~! jgn tdow blk kalau da bgn~! wahahah XD



No comments:

Post a Comment